Een meester in het experiment!

Tieneke van Montfort (1958 Easterein)

Tot en met 28 maart 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het werk van Tieneke van Montfort gaat over beeldtaal en het beheersen van het ambachten met ruimte voor innovaties.

 

“Een meester in het experiment!”. 

 

Tieneke van Monfort, een kunstenaar van de nieuwe tijd, toont dat de etstechniek nog steeds levend is. Tijdens de Rembrandttentoonstelling in Harlingen eerder dit jaar exposeerde de kunstenaar haar grafiek in het Hannemahuis. Een volgende ontmoeting met het publiek kan dan ook niet uitblijven. Speciaal ter gelegenheid van de expositie Rembrandt in Zwart – Wit exposeert van Montfort bij Art Issues Gallery een prachtige collectie hedendaagse grafiek.

 

Het werk van van Montfort is een vertaling van haar innerlijke beeldtaal. De eigen interne beelden, beelden die ze maakt om te dagdromen. Beelden die iedereen heeft maar waarvan niet iedereen zich realiseert welke kracht er in deze beelden zit. Beelden die we gebruiken in onze zelfverzonnen vergelijkingen, in onze metaforen. En soms ook de beelden die we nog kennen uit oude gezegdes en wijsheden.

 

Kijk!...en daar komt Rembrandt om de hoek. Hij zou een broer of collega van van Montfort kunnen zijn. Ware het niet dat we nu verder in de tijd zijn. Het werk van Rembrandt gaat over beeldtaal. Rembrandt weigert de standaard beelden en scenes uit de bijbel te herhalen en speelt met de uitdrukkingen van mensen en dieren, hij is de allereerste striptekenaar, die het uitdrukken van emoties tot een kunst verheft. En als je de etsen van Rembrandt echt goed bekijkt en door het ‘slordige’ handschrift heen kijkt, dan zie je hoe hij met zijn etsen zijn humeur uitdrukt in zijn pennenstreken.

 

Een meester in het experiment!

 

Van Montfort maakt etsen en glasbrand. Beide technieken hebben een stukje alchemie gemeen. Bij het brandschilderen is het toveren met licht en donker. Precies weten wat je met de grisailles doet. Bij etsen is het experimenteren met het afdekken van het metaal, het mengen van zuren en vervolgens het opzetten en afslaan van de inkt en de druk van de pers. Het ambacht etsen is van Montfort als geen ander meester. Glas is haar eerste liefde, grafiek de gewillige minnaar, die het huwelijk levendig houdt.

 

In de expositie zijn o.a. etsen uit de serie “Nepgeld” van van Montfort te bezichtigen. De werken zijn gemaakt op oude etsplaten en vaak in gesprek met een andere kunstenaar, vrienden of een kind. De beeldtaal van de een gaat soms moeiteloos over in die van de ander. Een andere keer is de taal  heel verschillend in handschrift. Maar steeds weer versterken ze elkaar en de uitkomst is altijd verrassend. Het is een oefening in vertrouwen en het laten ontstaan van een gelaagdheid van ritme en betekenis. Door bijna alle stukken staat een tekst in geheimtaal over de discussies die tijdens het werk ontstaan zijn en de wijsheden die daar uit gekomen zijn. De ene keer gaat het over ‘liefde op afstand”, dan weer over de vermeende macht van de mens over de natuur, of de scheiding van macht en geld. De drukken zijn veelal gemaakt op versneden oudere etsdrukken of over proefdrukken heen. Zelfs de inkt is vaak een mengsel van wat er op dat moment aan resten op het palet ligt. Elke druk is daardoor uniek!

 

 

Art Issues Gallery is geopend op:

Zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur;

Koopzondagen, bijzondere gelegenheden en op afspraak.